Fallbezogene Darstellungen zum Themenheft
“Kognitive Verhaltenstherapie”
Christine Knaewelsrud, Maria Böttche und Philipp Kuwert:
Integrative Testimnonial Therapie (ITT): Eine biografisch-narrative Schreibtherapie zur Behandlung von posttraumatischen Belastungsstörungen bei ehemaligen Kriegskindern des Zweiten Weltkrieges (Abstract) (PDF)
Die Posttraumatische Belastungsstörung (PTBS) bei Älteren ist ein bisher zu wenig berücksichtigtes klinisches Phänomen. Trotz hoher Prävalenzen gibt es kaum empirische Studien zum Thema. Ebenso wenig existieren verbindliche Behandlungsleitlinien. Dieser Fallbericht stellt einen neuen Behandlungsansatz (Integrative Testimonial Therapie, ITT) vor, der wirksame Elemente der traumafokussierten kognitiven Verhaltenstherapie (KVT) mit einer altersspezifischen Intervention (Lebensrückblicktherapie) kombiniert. Die biographisch narrativ ausgerichtete Schreibtherapie, die ausschließlich über das Internet angeboten wird, umfasst elf Texte und dauert sechs Wochen. Erste Ergebnisse zeigen, dass die ITT bei der Behandlung von älteren Menschen mit (chronischer) Posttraumatischer Belastungsstörung aufgrund von Traumatisierungen in der Kindheit gut anwendbar und effektiv ist.
Carole Favre-Morandi, Brigitte Rüegger-Frey, Daniel Grob und Birte Weinheimer:
Kognitive Verhaltenstherapie in der Akutgeriatrie
Sturzangst, Anpassungsstörung und Angehörigenberatung von dementen Menschen (Abstract) (PDF)
Mit dem Begriff »Akutgeriatrie« bezeichnet man die Innere Medizin im Akutspital für gebrechliche, mehrfach-kranke (multimorbide) alte Menschen. Es handelt sich um eine dem hochbetagten Menschen angepasste ganzheitliche Medizin. Ziel in der Diagnostik und im Behandlungs- und Frührehabilitationsprozess ist die Wiedererlangung der Selbstständigkeit sowie die Anpassung des Pflege- und Hilfsbedarfs an die reale Lebenssituation. Konkrete Anlässe für psychotherapeutische Interventionen bestehen bei akuter Fallangst und bei Anpassungsstörungen (bei neu aufgetretener Pflegebedürftigkeit durch somatische und/oder kognitive Einbußen oder durch ein verändertes soziales Umfeld wie den Übertritt in eine Institution oder ein Wohnungswechsel). Auch die Beratung der Angehörigen, damit sie sich im Umgang mit den erkrankten Angehörigen sicherer fühlen, gibt Anlass zu psychotherapeutischen Interventionen.
Angelika I. T. Thöne-Otto und Kristin Hartwig:
Aktiv leben mit Alzheimerkrankheit
Fallbeispiel für neuopsychologisch-verhaltenstherapeutische Interventionen bei Patienten mit beginnender Demenz (Abstract) (PDF)
KORDIAL is a neuropsychologically based behavior therapy for patients with early Alzheimer’s disease. We present the case of a 75 years old patient, who suffered not only from memory deficits, but also had socially withdrawn and given up former hobbies. Therapy focused on the introduction of individually adapted external memory aids, adopted reminiscence in order to enhance self-esteem and to generate ideas for pleasant activities, and applied cognitive-behavioral-strategies in an adapted form. In addition communication strategies between the patient and his wife were practiced. As a result the patient was able to enhance his independence and to reactivate former hobbies and activities. His wife learnt to understand her husband’s behavior in the context of the disease and found coping strategies to deal with difficult situations. Techniques from the domain of behavioral therapy have to be adapted with respect to the neuropsychological deficits in order to be applied in Alzheimer’s patients. If this can be successfully implemented they can be very helpful in order to cope with the emotional consequences of the disease and thus prevent secondary psychiatric disturbances.
Denise Schinköthe, Tanja Kalytta und Gabriele Wilz:
Kognitive Verhaltenstherapie mit Partnern von Schlaganfall- und Demenzerkrankten (Abstract) (PDF)
Die Erkrankung eines Menschen an Demenz oder an einem Schlaganfall verändert auch das Leben der betreuenden Angehörigen. Betreuende Partner sind aufgrund der engen Beziehung zum Erkrankten besonderen Belastungen und entsprechenden Folgen, wie einer Verminderung der Lebensqualität und der Entwicklung psychischer Beschwerden, ausgesetzt. Das partnerschaftliche Erleben kann sich vor allem hinsichtlich der Rollendefinition, der Qualität der Beziehung, der Intimität und der Kommunikation verändern. Fallbezogen werden gruppenspezifische Interventionstechniken aus der kognitiven Verhaltenstherapie vorgestellt, mittels derer Partner von Demenz- und Schlaganfallpatienten bei der Bewältigung ihrer schwierigen Lebenssituation unterstützt und psychosoziale Belastungsfolgen, wie depressive- und Angstsymptome reduziert werden können.
Sabine Geyer und Susanne Daiber:
Depressionsbehandlung in einer stationären gerontopsychosomatischen Spezialabteilung (Abstract)(PDF)
Psychotherapie im Alter ist ein häufig vernachlässigtes Thema. Obwohl ca. 25% der Über-70-Jährigen an psychischen Störungen leiden, gibt es für sie kaum Behandlungsangebote. Nach der Vorstellung eines stationären gerontopsychosomatischen Behandlungskonzepts werden hier die Besonderheiten der Altersdepression und deren Behandlung diskutiert. Neben kognitiv-behavioralen Interventionen wird an einem Fallbeispiel das Vorgehen mit einer Lebensrückblicksintervention verdeutlicht. Ältere Patienten profitieren von einer stationären gerontopsychosomatischen Behandlung mit altersadaptierten psychotherapeutischen Interventionen und internistisch-geriatrischer Fachkompetenz.
Sarah Weusthoff und Kurt Hahlweg:
Verhaltenstherapeutische Paartherapie im Alter (Abstract) (PDF)
Ältere Paare berichten oft über ähnliche Partnerschaftsprobleme wie jüngere. Häufig gehören Schwierigkeiten in der gemeinsamen Kommunikation, verletzende Meinungsverschiedenheiten und ein unbefriedigendes Alltagsleben dazu. Ein speziell ältere Paare betreffendes Thema ist jedoch der Übergang in den Ruhestand. Viele Paare freuen sich auf den gemeinsamen Lebensabend, sind dann aber von dessen Verlauf und den dadurch hervorgerufenen Konflikten enttäuscht. Nach einem kurzen Überblick über die Situation älterer Paare in Deutschland geht es in dem anschließenden Fallbericht vor allem um die bedeutsamen Fähigkeiten zur gemeinsamen Kommunikation sowie zum Problemlösen, die den Beziehungsalltag sehr beeinflussen.
Integrative Testimnonial Therapy (ITT): a biographical narrative writing therapy for the treatment of post-traumatic stress disorder in former war children of World War II (English Abstract)
Posttraumatic stress disorder (PTSD) in older adults has not gained sufficient clinical attention. Despite high prevalence rates, there is a lack of empirical studies and no treatment guidelines exist up until now. This case report introduces a new approach (Integrative Testimonial Therapy, ITT) which combines effective elements of trauma-focused cognitive behavioural therapy (CBT) with an age-specific intervention (life-review therapy). The biographically narrative oriented writing therapy which is exclusively administered through the internet includes eleven essays during six weeks. Preliminary results show that ITT is well applicable and effective in the treatment of (chronic) PTSD in older adults traumatized in their childhood
Cognitive behavioral therapy in acute geriatricsFall anxiety, adjustment disorder, and family counseling of people with dementia (English Abstract)
»Acute geriatric medicine« is known as internal medicine in the acute hospital for frail and polymorbid old people. It can be described as an integrated medicine which is adapted to the requirements of the old-aged and aims at setting the ill person holistically in the centre of the treatment. The main goal of diagnostic processes, treatment and early rehabilitation is to restore independence and to reduce and adapt the level of necessary care and aid to the current situation. Psychotherapeutic intervention is indicated in the case of: acute fear of falling, adjustment disorder caused by loss of autonomy (necessary care caused by somatic and/or cognitive damage) or by a change in social environment (moving into an institution, new residence). A further cause of psychotherapeutic intervention is given through the need of supportive and educative counseling for family members and loved ones.
Actively Living with Alzheimer's Disease Case Study of Neuropsychological-Behavioral Therapy Interventions for Patients with Incipient Dementia (English Abstract)
KORDIAL is a neuropsychological-behavioral therapeutic treatment manual for patients in the early stages of Alzheimer's disease. The case history of a 75-year-old patient is presented, in whom the disease, in addition to impaired memory performance, had led primarily to social withdrawal and the abandonment of previous activities and hobbies. In the course of therapy, individually adapted memory aids were used to compensate for the cognitive deficits in everyday life, pleasant memories of past experiences were used to strengthen self-esteem and build up activity, and cognitive-behavioral therapy methods were used in an adapted form. In addition, communication strategies were practiced together with the wife. As a result, the patient was able to regain greater independence despite his illness, and previous activities were reactivated. The patient's wife learned a better understanding of the disease and coping strategies that relieved her. Behavioral therapy methods must be adapted for use in the early stages of Alzheimer's disease, taking into account neuropsychological deficits. If this is successful, they can be used to improve emotional coping with the disease and prevent the development of secondary psychiatric illness.
Cognitive behavioral therapy with partners of stroke and dementia patients (English Abstract)
Dementia and strokes also change the life of care giving spouses. Spouses and life partners are especially exposed to burdens like impairments in quality of life and the development of psychological troubles. The experience of the partnership changes in role definition, quality of relationship, intimacy and communication. Practically suitable intervention techniques from group therapeutic cognitive behavior therapy, which help relatives cope with their tough life situation and reduce burden, like depressive and anxiety symptoms, are introduced.
Depression treatment in an inpatient gerontopsychosomatic special unit (English Abstract)
Psychotherapy with older adults is an often neglected issue. Although about 25% of over 70-year olds experience mental health problems, there are few treatment options. The following paper describes an inpatient geronto-psychosomatic treatment approach. Depressive disorders together with dementia are the most common difficulties experienced in older age, and therefore the characteristics and the treatment of depression in older age is discussed and illustrated with a case study. Behavioral approaches and extracts from life review therapy will be described. The summary shows that older patients can benefit from an inpatient geronto-psychosomatic treatment approach as well as from psychotherapeutic interventions adapted to older adults and internal-geriatric expertise.
Behavioral couples therapy in aging (English Abstract)
Older couples often report problems similar to the ones younger couples have. Examples are conflicting situations in their everyday communication, hurtful ways of arguing with the spouse or problems in sharing their everyday life experiences with each other. An aspect that mostly older couples have to deal with is the transition of one or both spouses to retirement. After a short introduction to couple life in older age, the case conception focuses on important and useful techniques for couple’s everyday lives like communication and problem-solving trainings.